Antara Cerdik Dan Baik..

Bermulalah kisah pada suatu petang Sang Kancil yang cerdik bersiar-siar di dalam hutan belantara. Sedang ia bersiar-siar tiba-tiba Sang Kancil telah terjatuh ke jurang yang amat dalam. Ia cuba untuk keluar berkali-kali malangnya tidak berjaya.
Setelah segala usaha yang dilakukan adalah sia-sia, Sang Kancil pun berfikir;
“Macam mana aku nak keluar dari lubang yang sangat dalam ini”
Setelah lama berfikir tetapi tiada idea yang bernas untuk Sang Kancil keluar dari lubang tadi, namun Sang Kancil tetap tidak mahu berputus asa.
Dalam kebuntuan mencari idea, Sang Kancil telah terdengar bunyi tapak kaki yang besar.
“Kalau bunyi tapak kaki macam ni, ni tak lain, mesti gajah ni!”
Kemudian Sang Kancil mendapat satu idea yang bernas untuk menyelamatkan diri untuk keluar dari lubang.
Kemudian Sang Gajah yang lalu itupun menegur Sang Kancil;
“Eh sang kancil, tengah buat apa?” Tanya Sang Gajah.
“Menyelamatkan diri!”
“Dari apa?” Tanya Sang Gajah lagi.
“Dari bahaya. Cuba tengok atas, langit nak runtuh, dah hitam” Balas Sang Kancil.
Sang Gajah yang dungu ini pun terus mempercayai Sang Kancil bulat-bulat.
“Habis tu macam mana nak selamatkan diri?” Tanya Sang Gajah.
“Masuklah sekali dalam lubang ini, kalau langit runtuh pun selamat kita dekat sini”
Tanpa berfikir panjang Sang Gajah pun terus melompat ke dalam lubang untuk menyelamatkan dirinya. Kemudian Sang Kancil pun mengambil kesempatan untuk melompat di atas badan gajah dan terus keluar dari lubang yang dalam itu.
“Haha, padan muka engkau, selamat aku.” Kemudian, Sang Kancil pun berlalu pergi meninggalkan Sang Gajah yang masih terpinga-pinga di dalam lubang tadi.
Kesian Sang Gajah kan? Tapi, Sang Kancil pandai menggunakan kepintarannya untuk melepaskan diri, salah ke? Ha.. buat taulian sekalian, jangan jadi macam Sang Kancil seperti dalam cerita tadi kerana Sang Kancil yang cerdik sanggup menipu Sang Gajah untuk menyelamatkan diri. Juga jangan jadi seperti Sang Gajah kerana walaupun baik tapi tak cerdik kelak kita akan ditipu oleh orang lain.
Kesimpulannya keluarga AKHI sekalian, jadilah orang yang cerdik dan baik kerana orang yang sebegini tidak akan ditipu juga tidak menipu orang lain. Tambahkan ilmu dan kukuhkan iman, jadilah kita generasi Islam yang cemerlang..=)..
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: